dimecres, 9 de desembre del 2009

'Quatre germanes', Jetta Carleton, Libros del Asteroide



Després dels consells d'altres companys llibreters, feia temps que tenia ganes d'agafar aquest llibre. Tinc tendència a que quan molta gent m'aconsella una lectura em fa una certa mandra posar-m'hi. És el que m'ha passat amb 'Quatre germanes'. Val a dir que tots els dubtes i les mandres em van marxar tot just començar-lo.

Estem davant d'una novel·la esplèndida. És la primera i única obra de la Jeta Carleton i això sorprèn. Nascuda l'any 1913 en un ambient rural, va anar a la universitat per acabar dedicant-se a la publicitat.

El tema de la novel·la està inspirat en les estades que la mateixa autora feia cada estiu a casa dels pares en companyia de les seves germanes.

La família Soames viu en un poble de l'Amèrica profunda. El Matthew i la Callie són dues persones molt diferents però amb una manera molt tradicional de veure la vida. Al llarg del seu matrimoni tindran quatre filles que els faran anar canviant aquesta mentalitat i acceptar coses que mai s'haurien imaginat. Les quatre filles són molt diferents entre elles. La Jessica, la gran, i la Mathy, la tercera, tenen un caràcter fort i decidit; la Leonie, la segona, duu una vida només pendent de l'aprovació dels pares. La Mary Jo, la petita, és la que menys protagonisme té però se'ns devetlla com la més independent.

Tot i que cada capítol té un protagonista diferent, la història és bastant linial, tot i haver-hi algun flashback.

El més curiós és com el Matthew i la Callie es veuen forçats a canviar la seva manera d'entendre la vida i la societat en funció de la influència de les seves filles.

L'obra té un ritme trepidant i les sorpreses són constants al llarg de les quatre-centes trenta-nou pàgines que té.

Des de la nostra modesta posició, encoratgem el Luis Solano, editor de Libros del Asteroide, a apostar més per les traduccions al català. Les poques vegades que ho fa, fa diana.

Una lectura ideal per aquells que disposeu d'uns dies de vacances. Us la recomanem molt i molt.