diumenge, 11 de gener del 2009

'L'africà', J.M.G. Le Clézio


'L'africà' és l'única obra de Le Clézio disponible en versió catalana. Són escassament 100 pàgines de caire autobiogràfic.

Més que un relat minuciós de l'època de la seva vida que va passar a l'Àfrica, on el seu progenitor exercia de metge, 'L'africà' suposa un exercici molt sincer d'apropar-se a la vida del seu pare i d'intentar comprendre'l.
Per a Le Clézio, aquest periode africà va suposar conèixer un home al qual, per culpa l'aïllament forçat que va partir durant la Segona Guerra Mundial, encara no havia vist mai. Ell, que havia viscut a Niça sota la protecció de sa mare i de la seva àvia, es troba de sobte en un món ple de sensacions diferents i sota a tutel·la d'un personatge autoritari a qui aquests anys lluny dels seus éssers estimats ha tornat malhumorat i trist.
Crida l'atenció la data de publicació del llibre, molts anys després dels fets. Aquestes situacions personals són difícils d'analitzar i requereixen un allunyament temporal per tal de tenir una visió mínimament objectiva.
Ens trobem davant d'una declaració d'amor envers la figura paterna i també envers un continent espoliat i abandonat.
A continuació us n'ofereixo un tast:
"Tot ésser humà és el resultat d'un pare i d'una mare. Podem no reconèixer-los, no estimar-los, podem dubtar d'ells. Però ells són allí, amb el seu rostre, les seves postures, les seves maneres i les seves manies, les seves il·lusions, les seves esperances, la forma de les seves mans i dels seus dits del peu, el color dels seus ulls i dels seus cabells, la seva manera de parlar, els seus pensaments, probablement l'edat de la seva mort, tot això ens ho han transmès".
És la primera obra que llegeixo de Le Clézio però puc afirmar que no serà l'única. Us la recomano de totes totes.

4 comentaris:

kweilan ha dit...

Vaig llegir El pez dorado i no em va acabar de convèncer perquè hi havia detalls a la història que em eren inversemblants. Però vaig pensar que li donaria una altra oportunitat i ara tinc preparat La cuarentena. Efectivament,tots en castellà. Buscaré aquest que recomanes, doncs pel que dius pot estar bé.

Llibreria L'Illa ha dit...

Hola Kweilan, 'L'africà' és un llibre que, a més a més, té molts matissos i tots ells molt interessants. M'agradaria compartir els teus comentaris si te'l llegeixes.

Anònim ha dit...

El vaig tenir a les mans aquests Nadals quan vaig anar a la llibreria i no em vaig decidir, quina ràbiaaaa!

Aida

L'Espolsada llibres ha dit...

M'ha encantat, quina prosa. I la traducció al català molt bona!